יום שישי, 21 בפברואר 2014

משהו על מוזיקה פשוטה

יש תופעה כזו בקרב מוזיקאים, שמרוב שהם עוסקים במיומנויות מוזיקליות, הם מתחילים להעריך ביצירות מוזיקליות מיומנות ותחכום גבוהים - אפילו ללא קשר לאיכות המוזיקלית שלהם. הדבר נפוץ למשל במוזיקת הג'אז - יש נגנים שמגיעים באלתורים שלהם למהירות נגינה ותחכום מרשים מאוד, אבל עם מעט מאוד תוכן מוזיקלי ממשי; או במוזיקה הקונצרטנטית המודרנית (שלא תדעו מצרות), בה לעתים רבות החידוש והמחשבה מאחורי היצירה חשובים הרבה יותר מהמוזיקליות עצמה.


אני מפריד בין שני מאפייני יסוד של המוזיקה: 1. מורכבות/שכלול החומר המוזיקלי. 2. 'טיב' המוזיקה - האם היצירה יפה? האם היא נוגעת? כמה אנשים אוהבים אותה?
מובן שבעוד שאת המאפיין הראשון אפשר לפחות באופן חלקי להגדיר ולמדוד בצורה מוסכמת, הרי שהמאפיין השני הוא סובייקטיבי ואמורפי מאוד. ובכל זאת, בממד הסובייקטיבי מדובר במדד ריאלי - לכל אדם ישנה העדפה וטעם מוזיקלי, והוא אוהב יצירות מוזיקליות מסוימות יותר מאחרות. יתרה מכך, למרות הסובייקטיביות של 'טיב המוזיקה', ההבדל בין אנשים שונים בנושא הזה נוגע להבדל בהעדפת ז'אנרים מוזיקליים, אבל בקרב חובבי ז'אנר מסוים בדרך כלל ישנה שפה משותפת והסכמה רחבה לגבי איכות היצירות שבו. לכן, לצורך העניין, אני מרגיש בנוח להתייחס ל'טיב' המוזיקה כפרמטר מוזיקלי בר-הבחנה.

עכשיו, נשאלת השאלה: האם קיים מתאם כלשהו בין מאפיין (1) למאפיין (2)? במילים אחרות, האם יש קשר בין מורכבות מוזיקלית ליופי היצירה?

לא יודע מה אתכם, לי ברור שהתשובה היא לא. אין קשר בעל משמעות סיבתית בין היות המוזיקה 'משוכללת' לבין, ובכן, הסיכוי שאני אוהב אותה.
יש כל כך הרבה מוזיקה נהדרת שבנויה מחומרים מוזיקליים בסיסיים. אין שום צורך להכביר בדוגמאות לכך. ובכל זאת -


לדעת מישהו השיר המופלא הזה היה יותר יפה אם מאיר אריאל היה כותב אותו לקונטרפונקט עם 5 קולות?
התחכום והשכלול אמורים לשמש ככלים שהמלחין יכול להשתמש בהם במסגרת היצירה שלו. מטרתם לשרת את המוזיקה ולא להחליף אותה.

****

...כל זה היה הקדמה לפוסט הבא, שבו אטען פחות או יותר את ההיפך ממה שכתבתי כאן.
;)